Discursul instigator la ură și educația informațională

Discursul este o armă extrem de puternică. La fiecare pas, în viața de zi cu zi, folosim discursul sau suntem audiența unui discurs. Nu întotdeauna suntem foarte atenți la ce spunem sau la ce se spune, însă în momentele importante ne alegem cu grijă cuvintele, pentru a ne atinge scopul. Unele persoane folosesc discursul inclusiv pentru a genera efecte negative, precum ura împotriva anumitor grupuri. Alte persoane merg și mai departe și incită nu doar la sentimentul de ură, ci și la sentimentul de violență bazată pe sentimentul de ură.

Delimitarea discursului instigator la ură de infracțiunile motivate rasial:

Infracțiunea motivată rasial este orice faptă de natură penală, comisă împotriva unei victime care a fost selectată de către faptuitor pe baza unei caracteristici de tipul naționalitate, rasă, etnie, orientare sexula, etc.

În principal, grupurile vulnerabile sunt țintele, dar și minoritățile naționale, religioase sau etnice, care nu fac parte din rândul grupurilor vulnerabile: romi, maghiari, evrei, musulmani, imigranți.

Este important de reținut că organizațiile care promovează ideologii rasiste, fasciste sau xenofobe, sunt interzise prin lege, în România. Legile mai interzic și difuzarea unor programe TV sau radio care incită la ură, dar și promovarea discursului instigator la ură prin competiții sportive. 

Mass-media și educația informaționala își propun să ajute oamenii să se implice într-o societate digitală, fiind capabili să folosească, să întrebe, să creeze, să comunice și să gândească critic, în timp ce sunt capabili să acceseze, să organizeze, să analizeze și să elaboreze într-o varietate de forme.

Peocuparea educației cetățenești pentru discursul instigator la ură este dubla: ea cuprinde cunoștințele si abilitățile de identificare a discursului la ură și ar trebui să permită indivizilor să contracareze mesajele de ură. Una dintre provocările actuale este adaptarea obicetivelo si strategiilor sale la lumea digitală, oferind nu numai cunostințe și abilități argumentative, ci și tehnologice pe care un cetățean ar putea avea nevoie sa le contracareze discursului de ură online.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to top